Vi sover ungefär en tredjedel av våra liv. Då vill vi ju så klart att den sömnen spenderas på ett bra sätt, både för kropp och själ.

Sömnen. Den är någonting vi alla måste ägna oss åt, det går inte att undvika det om man vill leva. Men det är också ett gissel för många. Vanliga problem kan vara

  • För lite sömn – blir aldrig utvilad
  • Rubbad dygnsrytm – vaken på natten och sover på dagen
  • Insomnia – problem att somna in
  • Parasomnia – så kallad sömnstörning, där man upplever onormala saker i sömnen som ryckningar, blir paralyserad eller upplever starka mardrömmar.
  • Narkolepsi – att man somnar okontrollerat

De två sistnämnda räknas ofta som sjukdomar och är mindre vanliga. Men sömnen är ett stort ämne för oss människor. Det syns direkt på oss om vi har sovit illa, vi har mörka ringar under ögonen, vår energinivå är låg och vi blir mindre snabba och effektiva i tanken och kroppen. En del försöker optimera och undviker att sova länge, i stället ägnar de sig åt att ta korta tupplurer, så kallade powernaps. I en powernap ska du bara precis somna in innan du vaknar igen och fortsätter med ditt arbete. Är tuppluren för kort så kommer den inte göra någon skillnad, och är den för lång så kan det resultera i att du kommer in i djupsömn och blir svårväckt och disorienterad, och sover du för länge på dagen kan du få problem att somna in senare på kvällen. Så det är en hel del att hålla koll på när man ska powernapa. Ett vanligt sätt för att få rätt mängd tid är att sätta eller lägga sig ner med handen utanför fåtöljen, sängen eller soffan och hålla en nyckelknippa i handen. När du somnar in kommer du tappa nyckelknippan, och ljudet ska då väcka dig och du har din perfekta powernap.

Vad ska man göra då?

Det självklara svaret är så klart att se till att få mycket kvalitativ sömn. Det viktigaste är tid och en bra säng. Det finns ingen säng som passar alla, och vad som passar oss beror på saker som vikt, längd, personliga preferenser och eventuella kroppsliga åkommor. En del behöver en hårdare säng än andra, och en del blir väldigt varma och behöver därför en säng som är luftig. Läs mer här om vad som bör påverka vårt sängval för att vi ska få en så bra sömn som möjligt, och orka med så mycket som möjligt under dygnets vakna timmar. Och vad gäller tidsaspekten kan det vara bra för många att sätta riktlinjen för en själv. Sätt ett larm som berättar för dig att nu ska du gå och lägga dig inom en halvtimme. Tänk dig ungefär som en lite tjatig förälder, fast i telefonen i stället. Fasta rutiner kring sömnen är viktigt, och se därför till att inte sova till långt in på dagen även om du är ledig, då det kan rubba din dygnsrytm och orsaka problem med sömnen. Vi är gjorda för att sova på nätterna och vara vaken på dagen! Har du möjlighet att vakna av solljus, så ta den chansen, det ger dig ett naturligt uppvaknande. Sov gott!

  • Dyrt med bostadsköp? Tänk över dina alternativ!
    Dyrt med bostadsköp? Tänk över dina alternativ!
    Sveriges dyraste lägenhet är nu till salu, och självklart ligger den i Stockholm.
  • Dags för hyresrätt?
    Dags för hyresrätt?
    Bostadspriserna för bostadsrätt i Stockholm skenar – kanske är det därför läge att hyra lägenhet istället för att köpa?
  • Vid köp av bostad
    Vid köp av bostad
    Den som ska köpa en ny bostad bör vara påläst och noggrann för att göra det bästa köpet. Gå på många visningar, ha koll på prisläget och undersök bostaden noga vid visning.